poniedziałek, 30 maja 2011

"Córka czarowic" D. Terakowska

"Ludzie w swej pysze i poczuciu siły, przekonani o swym rozumie, wysokiej technice, pragną Matkę Naturę zmieniać. Chcą nad nią zapanować. Próbują odwracać bieg rzek, wycinać lasy, osuszać bagna - mówiła Czarownica. - Po upływie czasu okazuje się, że działali wyłącznie na własną szkodę. Zapomnieli, że są malutką cząsteczką Matki Natury, a nie Ona jest cząsteczką nich. Skoro tak, oni winni Jej podległość. a nie na odwrót..."
 
"Bo coś takiego jak zbiorowa Natura Człowieka nie istnieje. Jest tylko natura pojedynczych, indywidualnych osób. A każda z nich jest inna - uśmiechnęła się Czarownica. - Jeśli będziesz mieć swojego psa, po pewnym czasie będziesz mogła dużo powiedzieć o psach w ogóle.  Ale gdy zaprzyjaźnisz się z jednym tylko człowiekiem, nadal nie będziesz nic wiedzieć o rodzaju ludzkim."
"Człowiek bez swojej przeszłości jest martwy, jego teraźniejszość jest martwa."
Ta książka to piękna i mądra przypowieść nie tylko dla dzieci. Mówi o szacunku do człowieka, natury i historii. Podejmuje też problem władzy i narodu. Na prawdę warta przeczytania.

9 komentarzy:

  1. Popieram, podobała mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja czytałem stosunkowo dawno "Tam, gdzie spadają anioły" i przyznaję że lektura była ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  4. nie czytałam, jakoś tak
    ale będę musiała to nadrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Podobają mi się te cytaty...podoba mi się ten punkt widzenia

    OdpowiedzUsuń
  6. lubie te ksiązkę - to takie troszkę bajkowe fantasy ale z dobrym klimatem, jakims prześłaniem... A Autorkę pokochałem od czasu Poczwarki

    OdpowiedzUsuń
  7. Nikt tak jak Dorota Terakowska nie potrafił przekazywać nam prawd tak w sumie oczywistych, a zarazem tak odkrywczych i tak bagatelizowanych . Dziękuję za piękne cytaty :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeszcze nigdy nie czytałam żadnej książki Terakowskiej, aż dziwne.
    Widzę jednak, że warto odnaleźć tą pozycję w bibliotece i się z nią zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam "Córkę Czarownic" :) Przepiękna, dająca do myślenia.. po prostu magiczna.

    OdpowiedzUsuń